ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU

ARAMA MOTORU OPTiMiZASYONU

ARAMA MOTORU OPTiMiZASYONU
ARAMA MOTORU OPTiMiZASYONU, SEO, AYDIN,

Arama Motoru Optimizasyonu

SEO(SearchEngine Optimization)

Arama motoru optimizasyonu, web sitelerini arama motorlarının daha rahat bir şekilde anlayabilmesine "taramasına" olanak sağlayacak şekilde arama motorlarının kriterlerine uygun hale getirilerek "web sitesinin optimize edilmesi" hedeflenen anahtar kelimelere ait arama motoru aramalarında yükseltilmesidir. İngilizcede kısaca SEO(Search Engine Optimization) olarak,Türkçede ise Arama Motoru Optimizasyonu olarak ifade edilmektedir. Arama motorları arama sonuçlarının suistimal edilmemesi için bu kriterleri yayınlamamaktadır, ancak bazı ipuçları verilerek en azından nelerin yapılmayacağı konusunda bilgi vermektedir. İnternetin günlük yaşamda ve ekonomik anlamda gücünün artması neticesinde hızla yaygınlaşmaya başlamıştır.Dijital pazarlamanın bir alt koludur.

SEO işlemleri

Web sitesine yapılacak işlemler, SEO uzmanları tarafından site içi SEO ve site dışı SEO olmak üzere iki yönlü olarak değerlendirilir.

Site içiSEO

Arama motorlarının sitenizi daha iyi tarayabilmesi ve anlaması adına bazı teknik düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Site içerisinde yapılan teknik düzenlemelere site içi SEO "On Page SEO " denilmektedir. Site içi düzenlemeler;arama motorlarının siteyi düzenli bir şekilde taramalarına ve anlamlandırmasına yardımcı olur. Arama motorları; herhangi bir siteyi içeriği ile değerlendirirken kullanıcı deneyimini göz önünde bulundurur ve algoritmasını o deneyimlerin doğrultusunda oluşturur. Zaten arama motorlarının en büyük amacıda kullanıcıların istediği sonuçları onlara sunmaktır.

Site içi SEO, tüm sayfa ve kategorilerin SEO uyumlu olarak arama motorlarına anlamlandırılma işlemleri yapılmaktadır. Bu sayede kullanıcılar arama motorlarında hedef kelimeleri ile alakalı en kaliteli içeriğe ulaşmış olurlar.

Site içi SEO işlemlerine örnek olarak "W3C Geçerlemesi, robots.txt, uygun başlığın kullanılması, görsellerde ki çözünürlük kalitesi, alan adı (domain) uygunluğu,özgün içerik, site hızı" gibi metodlar gösterilebilir.

Site dışı SEO

Site dışı SEO yapmak için çok sayıda farklı teknikler vardır. En popüler olanları ise sitenin kaliteli ve yüksek backlink sayısına sahip olmasıdır. Backlink, bir web sitesinin diğer bir siteye verdiği linktir. Ancak başta Google olmak üzere tüm arama motorları manipüle edilmiş backlinklere karşıdır. Öyle ki verilen backlinkin değerini kullanıcı etkileşimi belirlemektedir. İçerikle ilgisi olmayan ve içeriği ziyaret eden kullanıcıların tıklamadığı backlinkler spam olarak algılanabilir. Bunun nedeni, backlinklerin arama motorları nezdinde bir referans olmasıdır. Dolayısıyla arama motorları, yapay bir referansı kabul etmeyecektir. Bu bağlamda web sitesine gelen backlinklerin gerçek kullanıcılar tarafından kurallara uygun olarak verilmesi gerekmektedir. Bu durumun gerçekleşmesi için öncelikle; kaliteli ve son kullanıcılar tarafından da beğenilen bir web sitesi yapmak ve bu web sitesinde de ilgi çekici içerikler yayınlamaktır. Bu sayede insanların sitenize backlink vermesini sağlayabilirsiniz.

Backlinkler dışında arama motorları; kullanıcı deneyimlerini göz önünde bulundurarak web dünyasındaki birçok sinyalden yararlanır ve algoritmalarını bu sinyaller ile dayandırır. Sosyal medyadaki etkinlik, marka bilinilirliği gibi birçok etken de arama motorlarının dikkat ettiği alanlardır. Dolayısıyla bu alanlardaki etkinliğe de önem verilmelidir.

 

BlackHat SEO

Çeşitli onaylanmayan yöntemlerle arama motorunun çalışmasını manipüle ederek bir sitenin ilgili veya hedef anahtar kelimede öne çıkmasını sağlamaya çalışma işlemidir. Yöntemlerden bazıları aşağıdaki şekilde sınıflandırılabilir:

Anahtar kelime yığınları

Çıkış sayfaları

Bilgisayar tarafından otomatik yazılan sayfalar

İkiz sayfalar

Küçük makaleler

Görünmez yazılar

BlackHat SEO teknikleri, onaylanmayan yollar olduğu için; alan adının tamamen veya kısmen indekslerden çıkarılması ile de sonuçlanabilmektedir. Google kalite yönergelerini ihlal eden siteler manuel işlemler cezasına maruz kalmaktadır.Katma değeri düşük veya tam spam cezası uygulanmaktadır. Kalite yönergelerini ihlal eden siteler genellikle, Google dizinlerinden kalıcı olarak uzaklaştırılmaktadır.

Sık yapılan SEO hataları

Anahtar kelime seçimindeki yanlışlıklar

Anahtar kelimeler site ile alakalı olmalı ve sitede o kelimeye yoğunluk gösterilmeli.Doğru anahtar kelimeler üzerinden backlink çalışması yapılarak sitenin yükselişe geçmesi sağlanmalı. Anahtar kelimelerin içeriklerde abartılması spam gibi görülebilir. Ancak eksik anahtar kullanımı da sitenizin aramalarda çıkmamasını sağlar.

Yanlış site başlığı seçimi

En sık yapılan SEO hatası site başlığı seçiminin önemsenmemesi ile ilgilidir. Siteye ait <title> Sayfa Başlığı </title> etiketinin boş bırakılması SEO açısından oldukça kötüdür. Arama sonuçlarında çıkmak için bu tag doldurulmalıdır. Site başlığına resim konması arama motorları tarafından görünürlüğü engeller.

Javascript menü kullanımı

Javascript,menüler google arama motorlarında okunmaz ve indekslenmez. Bu durumda sitenizin sayfaları aramalarda görüntülenmezler. Menüdeki sayfa linkleri Sitemap dosyasında belirtilirse bu SEO hatası nebze de olsa yenilebilir.

İçeriğin güncel olmaması

Web Sitesini güncel tutmak ve periyodik çalışmaları da ihmal etmemek elde ettiğiniz sırayı kaybetmemek adına önemlidir. Her gün belirli sayıda yazı yazarak sıranızı korumalı ya da öne çıkarmalısınız.

SpamBack link

Aşırı backlink alımı yapılmamalıdır. Yalnızca web site ile konu bazlı örtüşen sitelerden backlink almak olumlu etki sağlar. Yeni web siteleri yavaş yavaş backlink almalı, özgün içeriklerle üst sıralara yerleşmelidir. Aşırı backlink sitenizin SandBoxa girmesine sebep olabilir.

SEO Hizmeti

SEOçalışması ufak çaplı iş yerleri için konuyla ilgili uzman bir çalışanalınamayacağından dolayı genelde out source olarak yaptırılır, aslına bakılırise büyük kuruluşlarda da genellikle SEO Çalışması, sektörde SEO Hizmeti verenSEO ajanslarına yaptırılır ve bunun için kuruluş içerisinde birkaç SEO Uzmanıbulundurulup çalışmaların raporları inceletilir.

SEOhizmeti ile bir web sitesinin arama motorlarına en uygun ve de kaliteli birşekilde yayın yapmaları sağlanır. SEO hizmetleri ile gereksiz ve kötü yayınyapan web siteleri arama motorlarından arındırılmış olurlar.

SEO Hizmeti

SEO çalışması ufak çaplı iş yerleri için konuyla ilgili uzman bir çalışan alınamayacağından dolayı genelde outsource olarak yaptırılır, aslına bakılır ise büyük kuruluşlarda da genellikle SEO Çalışması, sektörde SEO Hizmeti veren SEO ajanslarına yaptırılır ve bunun için kuruluş içerisinde birkaç SEO Uzmanı bulundurulup çalışmaların raporları inceletilir.

SEO hizmeti ile bir web sitesinin arama motorlarına en uygun ve de kaliteli bir şekilde yayın yapmaları sağlanır. SEO hizmetleri ile gereksiz ve kötü yayın yapan web siteleri arama motorlarından arındırılmış olurlar.

Optimizasyon Süreci

Optimizasyon sürecine ilişkin aşamaların bazıları aşağıda sıralanmıştır.

Statik IP

W3C geçerlemesi

Link yapısının ve kategori kurgusunun yapılması

LSI tekniği ile eşdeğer içerikli kelimelerin içeriğe yansıtılması

Sayfalara uygun başlıklar seçilmesi (Title)

"robots.txt"dosyasının kullanımı

Meta etiketlerin kullanımı

Breadcrumbs(Ekmek Kırıntısı) kullanımı

Canonical Url yapısının kullanılması

Mobil uyumluluk

İçeriğin özgün olması (Başka sitelerden motomot kopyalanmamış olması)

Web Site içi dolaşımın düzenlenmesi

Web Sitenin içeriği ile alakalı başka sitelerden bağlantı toplanması

Web Sitenin seçilen anahtar kelimelerin web site içeriğindeki yoğunluğunun belirlenmesi

Arama motoru örümceklerinin web siteyi daha hızlı taraması için web site haritası oluşturmak

İlgili anahtar kelimeleri kalın veya italik şekil gibi özellikler kullanarak ön plana çıkarmak

Tablo düzeni ile tasarlanmamış, CSS tabanlı web sitelerin oluşturulması

Bir sayfadaki link sayısının 100'ün altında tutulması

Resim alt etiketlerinin içerik ile uyumlu hale getirilmesi

Web site açılış hızına doğrudan etki edebilecek unsurların gözden geçirilmesi

Kullanıcı dostu Url yapısı tercih edilmesi

Web Sitedeki tüm metinlerin site geneli ile uyumlu olması

"404"sayfalarının çalışan bir sayfaya yönlendirilmesi

Web Site için yerel uzantılar kullanmak

Web Sitede güvenlik sertifikası kullanmak

Web Site için Favicon görseli kullanmak

Web Sitenin içerik kod oranı

Web Sitenin güncel içerikle beslenmesi

Web Sitede kullanılan resimlerin özgün olması

Web Sitede kullanılan resimlere yükseklik ve genişlik değeri atanması

Web Sitenin barındırıldığı sunucunun yerel olması (yerel arama sonuçları hedeflendiğinde geçerlidir)

Web Sitenin sosyal medyada bilinirliğini arttırmak

Web Site içinden, otoriter sitelere Dofollow veya Nofollow etiketleri ile işaretlenmiş link çıkışları vermek

Web Siteyi çeşitli nedenlerle oluşabilecek muhtemel yayın kesintilerinden korumak

Web site ile ziyaretçileri arasında karşılıklı bir bağ oluşturmak

GereksizJavascript kodlardan (kullanıcının içeriğe odaklanmasını engelleyen uygulamalardan) web sitesini arındırmak

Google Insights puanlamasında mobil ve masaüstü olmak üzere iki alanda da 70 üzeri puan elde etmek

Anahtar kelime yoğunluğu

Alan adı seçimi

Arama motoru optimizasyonu çalışmasında domainin oldukça büyük etkisi vardır. Ancak anahtar kelime domain olması şart değildir. Eğer marka adında bir domain seçimi yapıldı ise sektör ile alakalı anahtar kelimeler arama motorlarında görünmektedir. Bu faktörler:

Alan adının uzun süreden beri kaydedilmiş olması

Alan adının ilgili anahtar kelimeleri içermesi veya yayın yapılan sektör ile alakalı olması

Alan adının bir web sitesi ile yayında olması ve yeterli bilgi ve içeriği taşıması

 

SEO Terimleri

SEO: Arama Motoru Optimizasyonu.

Onpage: Web Sitenin ilk sayfası üzerinde yapılan anahtar kelime odaklı iyileştirmeler için kullanılır.

Backlink: Başka web sitelerinden, web sitenize verilen bağlantı, köprü, link.

Trustrank: Web Sitesinin arama motorları üzerindeki güvenilirliğine verilen puan.

Outlink: Web sitenizden başka sayfalara verdiğiniz bağlantı, köprü, link.

Link Değişimi: Karşılıklı link alışverişi, linkleme işi.

Google Dance: Google mühendislerinin yaptığı algoritmalar üzerindeki güncellemelerden dolayı sıralamalarda meydana gelen dalgalanmalar.

Metatag: Web sayfasını Google'a tanıtırken kullanılan kodlar.

Sandbox: Google'ın, optimizasyon uygulamalarında illegal yolları seçenleri cezalandırması.

Filtre: Google'ın sandbox ya da ban cezalarından önce verdiği ufak sıralama kayıplarının oluştuğu ceza türü.

SEF(SearchEngine Friendly): Sayfa linkini anahtar kelimelerden oluşturmayı amaçlar.

Google Panda: Google, bu uygulaması ile internet sitelerini belirli kriterlere göre sınıflandırır. Bu sınıflandırma neticesinde çıkan sonuçlara göre de web sitelere arama sonuçlarında yer verir.

Search Engine Hidden: Gizli Arama Motoru optimizasyonu.

Adsense: Google’ın webmasterlara sunduğu bir reklam sistemidir. Sayfa içeriğine göre reklam oluşturulur; tıklanma oranı arttığı için tercih edilir.

Adwords: Google Adsense’in reklam verenlere yönelik bölümüdür. Ücret karşılığı reklamınızı Adsense kullanıcısı sitelerinde yayınlatabilirsiniz.

Spam: Arama sonuçlarında üst sıralarda yer alabilmek adına, içeriklerin ve anahtar kelimelerin yüksek sayıda yinelenmesidir.

Link Tarlası: Link değişimlerinin abartılması sonucu yüzlerce linkin yer aldığı sayfa veya web site.

Fake PR: Pagerank değerinin sahte olması. Örneğin; gerçek pagerank değeri 2 olan bir sitenin, pagerank değeri 6 olan sitenin pagerank değerini kendine kopyalaması.

SMO: Sosyal Medya Optimizasyonu

Referans Link: Başkalarının sizin linklerinizi diğer kaynaklarda referans olarak göstermesi.

Orantılı Backlink: Siteye oluşturulan bağlantıların, orantılı bir şekilde alt sayfalara da oluşturulması.

Hacklink: Bir internet sitesinden, site yöneticisinin haberi olmadan illegal yollarla link alınma işlemidir.

Disavow: İnternet sitesine gelen zararlı backlinkleri reddetme yöntemidir.

Robots.txt: Arama motoru botlarının internet sitesinde hangi dizinlere erişip erişemeyeceğini belirleyen komut dosyasıdır.

Sitemap: Arama motoru botlarının web sitenizi tam anlamıyla gezinmesi için oluşturulan web site haritasıdır.

Offpage: İç SEO işlemlerinin tamamlanmasıyla, çalışmalara dışarıdan alınan backlinkler, sosyal medya kullanımı ve daha birçok harici işlemlerdir.

Keyword Density: İç SEO çalışmalarında kullanılan, anahtar kelimenin yoğun kullanılması işlemidir. Anahtar kelime yoğunluğu arttıkça, internet sitesinin anahtar kelimedeki otoritesi artar.

LSI(Latent Semantic Indexing): Gizli Anlamsal İndeksleme

Pagerank(PR): Google’ın sayfalara verdiği sayısal değer. 2014 yılında Google bu algoritmayı kullanmayı bırakmıştır.

 

Kaynakça:

Google Webmaster ve SEO forumu

Google Search Console

Google web yöneticisi merkezi, Arama Motoru Optimizasyonu(SEO)

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Başlangıç Kılavuzu

Google Analitik

Vikipedi ve Çeşitli Uzman Görüşlerinden Derlemeler