ARAMA MOTORU OPTİMİZASYON

ARAMA MOTORU OPTiMiZASYON

ARAMA MOTORU OPTiMiZASYON
ARAMA MOTORU OPTiMiZASYON, SEO Efeler AYDIN

Arama Motoru Optimizasyonu / SEO (Search ebgine Optimization)

Arama motoru optimizasyonu, web sitelerini arama motorlarının daha rahat bir şekilde anlayabilmesine "taramasına" olanak sağlayacak şekilde arama motorlarının kriterlerine uygun hale getirilerek "web sitesinin optimize edilmesi" hedeflenen anahtar kelimelere ait arama moturu aramalarında yükseltilmesidir. İngilizcede ve Türkçede kısaca SEO (Search Engine Optimization) olarak ifade edilmektedir.Arama motorları arama sonuçlarının suistimal edilmemesi için bu kriterleri yayınlamamaktadır, ancak bazı ipuçları verilerek en azından nelerin yapılmayacağı konusunda bilgi vermektedir. İnternetin günlük yaşamda ve ekonomik anlamda gücünün artması neticesinde hızla yaygınlaşmaya başlamıştır. Dijital pazarlamanın bir alt koludur.

 

SEO işlemleri

Web sitesine yapılacak işlemler, SEO uzmanları tarafındansite içi SEO ve site dışı SEO olmak üzere iki yönlü olarak değerlendirilir.

 

Site İçi SEO

Arama motorlarının sitenizi daha iyi tarayabilmesi ve anlaması adına bazı teknik düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Site içerisinde yapılan teknik düzenlemelere site içi seo "on-page seo"denilmektedir. Site içi düzenlemeler; arama motorlarının siteyi düzenli bir şekilde taramalarına ve anlamlandırmasına yardımcı olur. Arama motorları;herhangi bir siteyi içeriği ile değerlendirirken kullanıcı deneyimini göz önünde bulundurur ve algoritmasını o deneyimlere paralel olarak oluşturur.Zaten arama motorlarının en büyük amacı da kullanıcıların istediği sonuçları onlara sunmak.

 

Site içi SEO, tüm sayfa ve kategorilerin SEO uyumlu olarak aramamotorlarına anlamlandırılma işlemleri yapılmaktadır. Bu sayede kullanıcılararama motorlarında hedef kelimeleri ile alakalı en kaliteli içeriğe ulaşmışolurlar.

 

Site içi SEO işlemlerine örnek olarak "W3C Geçerlemesi,robots.txt, uygun başlığın kullanılması, görsellerdeki çözünürlük kalitesi,alan adı (domain) uygunluğu, özgün içerik, site hızı" gibi metodlargösterilebilir.

 

Site dışı SEO

Site dışı SEO yapmak için çok sayıda farklı tekniklervardır. En popüler olanları ise sitenin kaliteli ve yüksek backlink sayısınasahip olmasıdır. Backlink, bir web sitesinin diğer bir siteye verdiği linktir.Ancak başta Google olmak üzere tüm arama motorları manipüle edilmişbacklinklere karşıdır. Öyle ki verilen backlink'in değerini kullanıcıetkileşimi belirlemektedir. İçerikle ilgisi olmayan ve içeriği ziyaret edenkullanıcıların tıklamadığı backlinkler spam olarak algınabilir. Bunun nedeni,backlinklerin arama motorları nezdinde bir referans olmasıdır. Dolayısıylaarama motorları, yapay bir referansı kabul etmeyecektir. Bu bağlamda websitesine gelen backlinklerin gerçek kullanıcılar tarafından gerçekten verilmesigerekmektedir. Bunun gerçekleştirilmesi de kaliteli ve insanlar tarafındangerçekten beğenilen web sitesi yapmak ve bu web sitesinde ilgi çekici içerikleryayınlamaktır. Bu sayede insanların sitenize backlink vermesinisağlayabilirsiniz.

 

Backlinkler dışında arama motorları; kullanıcı deneyimlerinigöz önünde bulundurarak web dünyasındaki birçok sinyalden yararlanır vealgoritmalarını bu sinyaller ile dayandırır. Sosyal medyadaki etkinlik, markabilinilirliği gibi birçok etken de arama motorlarının dikkat ettiği alanlardır.Dolayısıyla bu alanlardaki etkinliğe de önem verilmelidir.

 

Black Hat SEO

Çeşitli onaylanmayan yöntemlerle arama motorunun çalışmasınımanipüle ederek bir sitenin ilgili veya hedef anahtar kelimede öne çıkmasınısağlamaya çalışma işlemidir. Yöntemlerden bazıları aşağıdaki şekildesınıflandırılabilir.

 

Anahtar kelime yığınları

Çıkış sayfaları

Bilgisayar tarafından otomatik yazılan sayfalar

İkiz sayfalar

Küçük makaleler

Görünmez yazılar

Black Hat SEO teknikleri, onaylanmayan yollar olduğu için;Alan adının tamamen veya kısmen indekslerden çıkarılması ile desonuçlanabilmektedir. Google kalite yönergelerini ihlal eden siteler manuelişlemler cezasına maruz kalmaktadır. Katma değeri düşük veya tam spam cezasıuygulanmaktadır. Kalite yönergelerini ihlal eden siteler genellikle, googledizinlerinden kalıcı olarak uzaklaştırılmaktadır.

Sık yapılan SEO hataları

Anahtar kelime seçimindeki yanlışlıklar

Anahtar kelimeler site ile alakalı olmalı ve sitede okelimeye yoğunluk gösterilmeli. Doğru anahtar kelimeler üzerinden backlinkçalışması yapılarak sitenin yükselişe geçmesi sağlanmalı. Anahtar kelimeleriniçeriklerde abartılması spam gibi görülebilir. Ancak eksik anahtar kullanımı dasitenizin aramalarda çıkmamasını sağlar.

 

Yanlış site başlığı seçimi

En sık yapılan SEO hatası site başlığı seçimininönemsenmemesi ile ilgili. Siteye ait <title> Sayfa Başlığı </title>etiketinin boş bırakılması SEO açısından oldukça kötüdür. Arama sonuçlarındaçıkmak için bu tag doldurulmalıdır. Site başlığına resim konması aramamotorları tarafından görünürlüğü engeller.

 

Javascript menü kullanımı

Javascript, menüler google arama motorlarında okunmaz veindexlenmez. Bu durumda sitenizin sayfaları aramalarda görünür değildir.Menüdeki sayfa linkleri sitemap dosyasında belirtilirse bu SEO hatası nebze deolsa yenilebilir.

 

İçeriğin güncel olmaması

Siteyi güncel tutmak ve ihmal etmemek elde ettiğiniz sırayıdüşürmemek adına önemli. Her gün belirli sayıda yazı yazarak sıranızı korumalıya da öne çıkarmalısınız.

 

Spam Backlink

Aşırı backlink alımı alınmamalı. Yalnızca site ile konubazlı örtüşen sitelerden backlink almak etki sağlar. Yeni siteler yavaş yavaşbacklink almalı, özgün içeriklerle üst sıralara yerleşmelidir. Aşırı backlinksitenizin SandBox’a girmesine sebep olabilir.

 

SEO hizmeti

SEO çalışması ufak çaplı iş yerleri için özel bir çalışanalınamayacağından dolayı genelde dışarıya yaptırılır, aslına bakılır ise büyükfirma, kuruluşlarda da genellikle SEO Çalışması, Sektörde SEO Hizmeti veren SEOFirmalarına yaptırılır ve bunun için Kuruluş içerisinde birkaç SEO Uzmanıbulundurup raporları inceletir.

 

SEO hizmeti ile bir web sitesinin arama motorlarına en uygunve kaliteli şekilde yayın yapmaları sağlanır. SEO hizmetleri ile gereksiz vekötü yayın yapan web siteleri arama motorlarından arındırılmış olurlar.

 

Tarihçe

Bu kavram, ilk olarak 2006 yılında Rohit Bhargava tarafındanortaya atılmıştır. 2006 yılında yazdığı makalesinde Rohit, sosyal medyaoptimizasyonundan bahsetti ve 5 maddelik bir liste yayınladı.[1][üçüncül kaynakgerekli] Bu makale; dijital pazarlamacılar tarafından fazlasıyla tartışıldı vedikkat çekti. Daha sonra çeşitli kişilerce bu liste genişletilerek 16 maddelikbir liste oluştu. İlk makalesinin yayınında 4 yıl sonra Rohit, yayınladığı 5maddelik listeyi revize ederek değiştirdi. Sağ tarafta Rohit’in 5 maddeliklistesi bulunmaktadır :

 

Liste görselinde geçen kelime anlamı,

 

Mashup : Bir ya da daha fazla kaynaktan API ve benzeriservisler tarafından ham dataları alarak, dataları yeni bir forma dönüştürerekhizmet veren web siteleridir. Örneğin, merkez bankası sitesinden dövizkurlarının XML formatında alınarak yeni bir tasarım içinde sunularakoluşturulan web sitesi, bir "mashup"tır.

Optimizasyon süreci

Optimizasyon sürecine ilişkin aşamaların bazıları aşağıdasıralanmıştır.

 

Statik IP

W3C geçerlemesi

Link yapısının ve kategori kurgusunun yapılması

LSI tekniği ile eşdeğer içerikli kelimelerin içeriğeyansıtılması (Bkz. Terimler)

Sayfalara uygun başlıklar seçilmesi (Title)

"robots.txt" dosyasının kullanımı

Meta etiketlerin kullanımı

Breadcrumbs (Ekmek Kırıntısı) kullanılmalı

Canonical Url yapısının kullanılması

Mobil uyumluluk

İçeriğin özgün olması (başka sitelerden kopyalanmamışolması)

Site içi dolaşımın düzenlenmesi

Sitenin içeriği ile alâkalı başka sitelerden bağlantıtoplanması

Sitenin seçilen anahtar kelimelerin site içeriğindekiyoğunluğunun belirlenmesi

Arama motoru örümceklerinin siteyi daha hızlı taraması içinsite haritası oluşturmak

İlgili anahtar kelimeleri kalın veya italik şekil gibiözellikler kullanarak önplana çıkarmak

Tablo düzeni ile tasarlanmamış, CSS tabanlı sitelerinoluşturulması

Bir sayfadaki link sayısının 100'ün altında tutulması

Resim alt etiketlerinin içerik ile uyumlu hâle getirilmesi

Site açılış hızına doğrudan etki edebilecek unsurlarıngözden geçirilmesi

Kullanıcı dostu url yapısı tercih edilmesi

Sitedeki tüm metinlerin site geneli ile uyumlu olması

"404" sayfalarının çalışan bir sayfayayönlendirilmesi

Site için yerel uzantılar kullanmak

Sitede güvenlik sertifikası kullanmak

Site için Favicon görseli kullanmak

Sitenin içerik-kod oranı

Sitenin güncel içerik ile beslenmesi

Sitede kullanılan resimlerin özgün olması

Sitede kullanılan resimlere yükseklik ve genişlik değeriatanması

Sitenin barındırıldığı sunucunun yerel olması (yerel aramasonuçları hedeflendiğinde geçerlidir)

Sitenin sosyal medyada bilinirliğini arttırmak

Site içinden, otoriter sitelere Dofollow veya Nofollowetiketleri ile işaretlenmiş link çıkışları vermek

Siteyi çeşitli nedenlerle oluşabilecek muhtemel yayınkesintilerinden korumak

Bir site ile ziyaretçiler arasında karşılıklı alışverişedayalı bir ilişki oluşturmak

Gereksiz Javascript kodlardan (kullanıcının içeriğeodaklanmasını kesen uygulamalardan) siteyi arındırmak

Google Insights puanlamasında mobil ve masaüstü olmak üzereiki alanda da 70 üzeri puan elde etmek

Anahtar kelime yoğunluğu

Alan adı seçimi

Arama motoru optimizasyonu çalışmasında 'domain'in oldukçabüyük etkisi vardır. Ancak anahtar kelime domain olması şart değildir. Eğermarka adında bir domain seçimi yaptıldı ise sektör ile alakalı anahtarkelimeler arama motorlarında görünmektedir. Bu faktörler:

 

Alan adının uzun süreden beri kaydedilmiş olması

Alan adının ilgili anahtar kelimeleri içermesi veya yayınyapılan sektör ile alakalı olması

Alan adının bir web sitesi ile yayında olması ve yeterlibilgi ve içeriği taşıması

Terimler

SEO: Arama Motoru Optimizasyonu.

Onpage: Sitenin ilk sayfası üzerinde yapılan anahtar kelimeodaklı iyileştirmeler için kullanılır.

Pagerank (PR): Google’ın sayfalara verdiği sayısal değer.2014 yılında Google bu algoritmayı kullanmayı bırakmıştır.[2]

Backlink: Başka sitelerden, size verilen bağlantı, köprü,link.

Trustrank: Sitenin arama motorları üzerindeki güvenilirliğineverilen puan.

Outlink: Sizin başka sayfalara verdiğiniz bağlantı, köprü,link.

Link Değişimi: Karşılıklı link alışverişi / linkleme.

Google Dance: Google mühendislerinin yaptığı algoritmalarüzerindeki güncellemelerden dolayı sıralamalarda meydana gelen dalgalanmalar.

Metatag: Web sayfasını Google'a tanıtırken kullanılankodlar.

Sandbox: Google'ın, optimizasyon uygulamalarında illegalyolları seçenleri cezalandırması.

Filtre: Google'ın sandbox ya da ban cezalarından önceverdiği ufak sıralama kayıplarının oluştuğu ceza türü.

SEF: Açılımı, "Search Engine Friendly"şeklindedir. Sayfa linkini anahtar kelimelerden oluşturmayı amaçlar.

Google Panda: Google, bu uygulaması ile internet sitelerinibelirli kriterlere göre sınıflandırır. Bu sınıflandırma neticesinde çıkansonuçlara göre de sitelere arama sonuçlarında yer verir.

Search Engine Hidden: Gizli Arama Motoru optimizasyonu.

Adsense: Google’ın webmasterlara sunduğu bir reklâmsistemidir. Sayfa içeriğine göre reklâm konulur; tıklanma oranı arttığı içintercih edilir.

Adwords: Google Adsense’in reklâm verenlere yönelikbölümüdür. Ücret karşılığı reklâmınızı adsense kullanıcısı sitelerindeyayımlatabilirsiniz.

Spam: Arama sonuçlarında yükselme elde etmek içiniçeriklerin ve anahtar kelimelerin yüksek sayıda yinelenmesidir.

Link Tarlası: Link değişimlerinin abartılması sonucuyüzlerce linkin yer aldığı sayfa/site.

Fake PR: Pagerank değerinin sahte olması. Örneğin; gerçekpagerank değeri 2 olan bir sitenin, pagerank değeri 6 olan sitenin pagerankdeğerini kendine kopyalaması.

SMO: Sosyal Medya Optimizasyonu

Referans Link: Başkalarının sizin linklerinizi diğer kaynaklardareferans olarak göstermesi.

Orantılı Backlink: Siteye oluşturulan bağlantıların,orantılı bir şekilde alt sayfalara da oluşturulması.

Hacklink: Bir internet sitesinden, site yöneticisinin haberiolmadan illegal yollarla link alınma işlemidir.

Disavow: İnternet sitesine gelen zararlı backlinklerireddetme yöntemidir.

Robots.txt: Arama motoru botlarının internet sitesinde hangidizinlere erişip erişemeyeceğini belirleyen komut dosyasıdır.

Sitemap: Arama motoru botlarının siteyi tam anlamıylagezinmesi için oluşturulan site haritasıdır.

Off page: İç SEO işlemlerinin tamamlanmasıyla, çalışmalaradışarıdan alınan backlinkler, sosyal medya kullanımı ve daha birçok hariciişlemlerdir.

Keyword Density: İç SEO çalışmalarında kullanılan, anahtarkelimenin yoğun kullanılması işlemidir. Anahtar kelime yoğunluğu arttıkça,internet sitesinin anahtar kelimedeki otoritesi artar.

LSI: Latent Semantic Indexing (Gizli Anlamsal İndeksleme)

Dış bağlantılar

Google Webmaster ve SEO forumu

Google Search Console

Google web yöneticisi merkezi; Arama Motoru Optimizasyonu(SEO)

Motoru Optimizasyonu (SEO) Başlangıç Kılavuzu

Google Analitik

Kaynakça

^ http://www.rohitbhargava.com/2006/12/top_7_marketing.html

^ "Pagerank". Wikipedia. 15 Ekim 2017 tarihindekaynağından arşivlendi.